۲۶ خرداد ۱۳۸۵، ۱۱:۱۵

اخلاق اسلامي؛ ويژگيها و امتيازات/ اخلاق اجتماعي- 5

ارتقاء ارزشهاي اجتماعي سلامت جامعه را تقويت مي كند

ارتقاء ارزشهاي اجتماعي سلامت جامعه را تقويت مي كند

ارتقاء ارزشهاي اجتماعي، رشد اخلاق اين حوزه را موجب شده، در آرامش روحي و رواني افراد، سلامت و سازندگي جامعه مؤثر خواهد بود .

دكتر عبدالحسين خسروپناه پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر قبل از بررسي اخلاق اجتماعي مسئله اخلاق را مورد بررسي قرار داد و گفت: اخلاق جمع خلق بوده و به ملكات نفساني انسان گفته مي شود كه در جان انسان به صورت ملكه در آمده و نهادينه شده است، در واقع منشأ زايش رفتارهاي اخلاقي و غير اخلاقي است.

وي اخلاق را به دو بخش فردي و اجتماعي تقسيم كرد و ياد آور شد: بايد بر اساس ملكات نفساني برنامه ريزي كرد تا اين ملكات نفساني در جامعه ايجاد و منجر به بروز رفتارهاي اجتماعي مثبت از انسان شود.

دكتر خسروپناه ويژگيهاي اخلاق اجتماعي را احترام به ديگران، توجه به منافع گروهي، رعايت حقوق انسانها و حرمت نهادن آنها عنوان كرد.

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اين حديث كه "هر آنچه را براي خود مي پسندي براي ديگران هم بپسند و آنچه را كه براي خود نمي پسندي براي ديگران نيز مپسند"، اظهار داشت: اين حديث نشان مي دهد كه ديگران را بايد در حقوق انساني شريك دانسته و براي آنها حرمت و ارزش قائل شد.

دكتر خسروپناه در زمينه احسان و نيكوكاري كه از اصول اخلاق اجتماعي و روابط انساني هستند، گفت: مسئله احسان و نيكوكاري به دانستن حقوق ديگران باز مي گردد و از آنجايي كه مبناي حق، عدالت است، بنابراين حق را بايد به صاحب حق عطا كرد.

وي با تأكيد بر حقوق انسانها افزود: اگر در جامعه اي حقوق انسانها رعايت شود، پيامدهاي مثبتي در بر خواهد داشت شك نيست كه اجراي عدالت، احسان و نيكوكاري در يك جامعه اسلامي سبب تربيت اخلاقي فرد مي شود و در نتيجه اخلاق مثبت اجتماعي در سطح جامعه ارتقا مي يابد.

دكتر خسروپناه با تأكيد بر پيامدهاي مثبت بها دادن به ارزشهاي اخلاق اجتماعي تصريح كرد: ارزش قائل شدن به ارزشهاي اخلاق اجتماعي، پاسخي است براي احساس تنهايي انسان كه آرامش روحي و رواني در پي داشته، آثار و بركات مثبت فردي و اجتماعي آن به خوبي مشهود خواهد بود .

کد خبر 339869

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha